RYTMIKA w Ognisku Pracy Pozaszkolnej zawiera elementy edukacji muzycznej i rytmicznej. Prowadzona jest przez p.Joannę Biczak, nauczycielkę z długoletnim stażem, instruktorkę tańca, Zumby i instruktorkę Nowoczesnych Form Fitness. Zajęcia pozwalają rozbudzić u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe mają przyczynić się do wykształcenia u dzieci dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój uzdolnień muzycznych dziecka.
Zajęcia dla dzieci młodszych (4-7lat) realizowane są przez 45 minut. Udział w nich jest dobrowolny. Program jest elastyczny, nauczyciel może modyfikować proponowane zabawy, tańce z dziećmi, aby dostosować do aktualnego stanu fizycznego i nastroju dzieci. Głównym celem zajęć jest zapewnienie każdemu dziecku warunków dla jego wszechstronnego i harmonijnego rozwoju oraz kształtowanie różnych umiejętności, sprawności, postaw i nawyków. Pozostałe cele to:
Podczas zajęć świetnie się bawimy i realizujemy m.in. poniższą tematykę:
Nauka przywitania i pożegnania muzycznego. Poznanie różnych instrumentów i różnych sposobów gry na nich: nisko-wysoko, głośno-cicho, szybko-wolno. Wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Powtarzanie zabaw i ćw. rozwijających słuch akustyczny i muzyczny. Powtarzanie głosem krótkich motywów melodycznych. Różne sposoby wykonywania prostych rytmów: klaskanie w ręce, w kolana. Odróżnianie dźwięków kilku instrumentów. Odróżnianie dźwięków trzech instrumentów perkusyjnych : bębenka, kołatki i dzwonków. Próby gry na instrumentach perkusyjnych (kołatka, grzechotka, bębenek , dzwoneczki). Określanie w najprostszy sposób charakteru muzyki np. do spania, do maszerowania, do biegania.
Słuchanie różnych odgłosów znanych dzieciom z codziennego otoczenia (np. śpiew ptaków, odgłosy zwierząt, odgłosy jadącego samochodu, kroki na klatce schodowej, dźwięki dochodzące w domu itp.). Poszerzanie zakresu rozpoznawanych odgłosów znanych dzieciom z codziennego otoczenia. Rozszerzenie skali rozpoznawanych przez dziecko odgłosów np. klaskanie, tupanie, dźwięk kluczy.
Stosowanie melodii piosenek jako sygnałów dźwiękowych w zabawach. Wyrabianie umiejętności posługiwania się głosem. Śpiewanie cicho i ze średnim natężeniem głosu. Próby poruszania się przy muzyce (chodzenie, bieganie przy akompaniamencie ćwierćnut i ósemek). Skakanie jedno nóż i obunóż (jak piłki). Ustawienie “w pociąg”, formowanie koła wiązanego z próbą poruszania się dookoła. Wprowadzenie kroku dostawnego do przodu (koniki). Próby dobierania się parami. Marsz parami dookoła sali. Podział na dwie grupy – chłopcy i dziewczynki. Utrwalenie kroku dostawnego do przodu, podskoki z nogi na nogę. Przygotowanie dzieci do cwału bocznego. Marsz pojedynczo dookoła sali, ze zmianą kierunku na sygnał słowny. Nauka cwału bocznego w kole wiązanym w wolnym tempie, bez odrywania nóg od podłogi. Nauka podskoków z nogi na nogę. Próby obracania się w parach trzymających się za ręce najpierw w wolnym, potem w coraz szybszym tempie, do podskoków włącznie. Boczny cwał w kole wiązanym i bez podawania rąk, ćwiczony w obu kierunkach.
Sprawne formowanie koła, par i rzędu. Ćwiczenia i zabawy rozwijające duże grupy mięśniowe – rzuty woreczkami, ćwiczenia z kołami i piłką. Ćwiczenie orientacyjne i organizacyjne połączone z wyrabianiem poczucia przestrzennego- rząd , pary, rozsypka, małe kółko, duże koło. Zabawy związane z treścią piosenek, porą roku itp.Zabawy z chustą, wyścigi w workach, tor przeszkód, tworzenie układów tanecznych do ulubionych piosenek. Rozwijanie słuchu muzycznego, wyczucia rytmu, pamięci poprzez słuchanie i naukę piosenek.